Wat is RHDV2?

Recent zijn vanuit diverse delen van het land meldingen binnengekomen over acute sterfte onder konijnen. Het gaat hier om wilde én tamme konijnen. Uit dit onderzoek blijkt dat de dieren zijn gestorven als gevolg van de konijnenziekte RHDV2. Het gaat om een mutatie van het RHDV1 virus. Konijnen worden jaarlijks gevaccineerd tegen Myxomatose en RHDV1. Dit vaccin beschermd echter niet tegen het nieuwe RHD2 virus.

Een geïnfecteerd konijn zal veelal binnen 24 tot 48 uur sterven. Benauwdheid en bloedingen zijn verschijnselen die bij deze konijnen soms gezien worden. Vaak is er echter niets te zien aan konijnen met deze ziekte totdat ze sterven.

De verwachting is dat 70 tot 90% van de wilde konijnen in Nederland zal sterven aan dit virus. Tamme konijnen kunnen gevaccineerd worden. De vaccinatie geeft 100% bescherming

vaccinatie en entschema

Het geadviseerde entschema tegen RHD2 voor hobbykonijnen is als volgt:

• Bij konijnen tussen 30 dagen en 10 weken oud bij de eerste enting, dient 6 weken na de initiële enting een booster gegeven te worden. Hierna is iedere 6 maanden een enting noodzakelijk.
  • Bij konijnen ouder dan 10 weken bij de eerste enting hoeft geen booster gegeven te worden. Wel blijft iedere 6 maanden een enting noodzakelijk.

Dit vaccin biedt geen bescherming tegen RHD1.

Hoe besmetting te voorkomen:

• Ruimtes waar mogelijk besmette konijnen zijn geweest dienen grondig gereinigd te worden met water en zeep en daarna gedesinfecteerd te worden.
  • Voer geen (vers) gras of groente van buiten (moestuin) aan uw konijn. Kijk ook uit met het voeren van hooi of kuilvoer waarvan u vermoedt dat wilde konijnen erbij kunnen zijn gekomen.
  • Voorkom direct contact van uw konijn met konijnen in het wild. Als er wilde konijnen in de buurt van uw huis voorkomen kunt u overwegen om uw konijn (tijdelijk) binnen te huisvesten. Neem ook geen zieke wilde konijnen mee naar huis.
  • Goede (hand)hygiëne is belangrijk om verspreiding te beperken; was uw handen extra goed met water en zeep vóór en na het voeren/verzorgen van uw konijn.
  • Pas op met besmette konijnenveldjes (besmet met urine van wilde konijnen). Via uw schoeisel kan het virus verspreid worden. Laat uw konijnen niet in contact komen met schoeisel waarmee u over mogelijk besmet terrein heeft gelopen.
  • Aangezien stekende insecten ook een rol kunnen spelen in de verspreiding, kan een goede insectenbestrijding ook bijdragen aan vermindering van het risico. U kan uw konijn behandelen met speciale sprays om insecten te weren (bv Nomyasis®)
  • Mocht uw konijn onverwacht spontaan overlijden, laat dan een pathologisch onderzoek uitvoeren indien mogelijk. Uw dierenarts kan u hierbij adviseren.
  • Treft u dode wilde konijnen aan? Meld deze dan bij het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) via hun website www.dwhc.nl/report.html