Categorie: Algemeen

Moet ik mijn huisdier laten steriliseren/castreren?

Sterilisatie

Teef

Wij als dierenartsen adviseren uw hond te laten steriliseren. Dit doen we het liefst voor of 3 maanden na de eerste loopsheid.

Om medische problemen te voorkomen is steriliseren erg belangrijk. De risico’s van niet steriliseren zijn vele malen groter dan de risico’s van wel steriliseren. Voor meer informatie over wel of niet steriliseren hebben wij een informatiebrief voor u.

Poes

Wij als dierenartsen adviseren uw poes te laten steriliseren. Dit doen we het liefst vanaf 6 maanden leeftijd en niet tijdens de krolsheid.

Voedster

Het is aan te raden om vrouwelijke konijnen te laten steriliseren. U verkleint hiermee de kans dat uw konijn op latere leeftijd een baarmoedertumor krijgt. U kunt uw konijn vanaf 6 maanden leeftijd laten steriliseren.

Konijnen kunnen wel al eerder vruchtbaar zijn (vanaf 3-5 maanden leeftijd).

Castratie

Reu

Reuen kunnen we castreren vanaf 6 maanden leeftijd. Wel of niet castreren is afhankelijk van de hond zelf. Ons advies is dan ook om dit te overleggen met de dierenarts.

Behalve de operatieve castratie is er ook nog een chemische castratie mogelijk. Door middel van het plaatsen van een chip onder de huid, die hormonen afgeeft, kunnen we de castratie tijdelijk nabootsen.

Kater

Katers kunnen we castreren vanaf 6 maanden leeftijd. Dit om ongewenste dekkingen en ongewenst gedrag, zoals urine sproeien in huis, te voorkomen.

Rammelaar

Mannelijke konijnen kunnen we castreren vanaf 6 maanden leeftijd. Redenen hiervoor kunnen zijn om dominant gedrag of ongewenste nestjes te voorkomen.