Verspreiding door de omgeving Rotterdam

De zeer besmettelijke konijnenziekte myxomatose verspreidt zich momenteel over Rotterdam! Het bijna altijd dodelijke virus is na het Dakpark in Rotterdam-West nu ook opgedoken in Kralingen. Er is veel sterfte onder de konijnen in het Kralingse Bos en bij de Esch.
De afdeling Stadsbeheer van de gemeente Rotterdam, verantwoordelijk voor het natuuronderhoud, krijgt momenteel veel meldingen van dode konijnen. Drie weken geleden kwam het eerste belletje binnen over het Dakpark aan de Vierhavensstraat. Daar worden nu dagelijks dode konijnen gevonden en afgevoerd
 Op verschillende plekken in Rotterdam heerst de dodelijke konijnenziekte myxomatose. Ook tamme konijnen lopen gevaar als ze niet zijn ingeënt.

Wat is Myxomatose?

Myxomatose is een ernstige en vaak dodelijke ziekte bij konijnen. Het wordt veroorzaakt door een virus dat verwant is aan het pokkenvirus. Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk. Voorkom dus dat wilde konijnen in de tuin bij uw konijnen kunnen komen! Het virus is niet gevaarlijk voor mensen, honden en katten maar onze tamme konijnen lopen echter wel gevaar.

De tijd tussen besmetting en de eerste symptomen is enkele dagen tot 2 weken. Er ontstaan zwellingen rondom de ogen, bek en anus.
Doordat de oogleden erg gezwollen raken kan het konijn niet meer zien en wordt als het ware blind. Wilde konijnen vormen zo een gemakkelijke prooi voor roofdieren.
De ogen kunnen pusachtige uitvloeiing krijgen. Er is ook vaak snot en door de verdikking van het neusslijmvlies ontstaat een hoorbare ademhaling en benauwdheid.
Er kan een longontsteking ontstaan waaraan het konijn zal overlijden als het niet behandeld wordt. Myxomatose is net als VHS (het Viraal Haemoragisch Syndroom) een dodelijke aandoening: na besmetting zal het dier meestal sterven. In het wild zal maar 5-10% van de besmette konijnen deze ziekte zonder behandeling overleven. Bij konijnen die goed behandeld worden ligt dit percentage gelukkig hoger.
Ook verdikkingen in de huid kunnen optreden, vaak zijn de oren verdikt en voelen warm aan. De verschijnselen lijken te verschuiven van knobbels (de "Myxomen) op de oogleden tot meer het beeld van verdikte oogleden en oren.
Konijnen zijn er echt ontzettend ziek van! Ze voelen dan warm aan, zijn erg suf/futloos en bewegen weinig.
myxomatose geeft ontstoken oogleden en oren bij het konijn, ze zijn verdikt voelen warm aan en zijn rood verkleurd

Wat kunt u doen?

Indien de ziekte optreedt is het belangrijk om uw konijn zo goed mogelijk te verzorgen.

• Haal eventueel de zieke konijnen weg van de gezonde konijnen, voorkom contact tussen gezonde en zieke konijnen. Als het zieke konijn niet zonder zijn/haar partner kan, zorg er dan voor dat deze gevaccineerd is.
  • Zorg voor een goede warme huisvesting.
  • Zorg dat er geen her- of nog een extra besmetting door muggen kan plaats vinden!
  • Zorg dat het konijn blijft eten en ga het eventueel dwangvoeren.

Voorkomen is beter dan genezen

Laat uw konijn nu nog vaccineren tegen Myxomatose voor dat uw konijn zich besmet! Omdat myxomatose een verschrikkelijke ziekte is en uw konijn er dood aan kan gaan is het belangrijk om de ziekte te voorkomen door middel van een vaccinatie.
Vanaf begin januari 2012 is er een nieuw vaccin op de markt die een jaar lang bescherming geeft tegen myxomatose en RHD. RHD is Rabbit Hemorhagic Disease en dit wordt ook wel VHS (Viral Hemorhagic Syndrome) genoemd.
Mocht u symptomen hebben gezien, twijfelen of vragen hebben bel ons dan gerust!
010-4526695 Online afspraak