Noorwegen momenteel in de ban van een mysterieuze, dodelijke hondenziekte

Noorwegen is in de ban van een vooralsnog mysterieuze hondenziekte waaraan verspreid door het Scandinavische land al tientallen honden zouden zijn overleden. Alle honden hadden voordat ze ziek werden en stierven, dezelfde symptomen: veel braken en bloederige diarree. Dierenartsen luiden de noodklok omdat lijkschouwingen weliswaar duiden op een ernstige darmziekte maar de oorzaak daarvan nog onbekend is.

Het Noorse instituut voor voedselveiligheid heeft in een verklaring gemeld dat het nog onzeker is of alle dodelijke gevallen iets met elkaar te maken hebben. Maar wel dat sprake is van dezelfde symptomen. ,,Voorlopig zien we nog geen patroon, maar we werken er hard aan. We kijken naar welke honden momenteel ziek zijn en naar de omstandigheden om hen heen voor en nadat ze ziek werden”, aldus Ann Margaret Grøndahl, manager bij het instituut.

Gerelateerde afbeelding

Verspreiding

De meldingen van zieke en dode honden komen uit meerdere steden. Onder meer in de hoofdstad Oslo, in de zuidwestelijke stad Bergen, in de meer noordelijke stad Trondheim en in de provincie Nordland, in het hoge noorden, zijn honden ziek geworden en/of gestorven.

In de afgelopen weken zijn er in Noorwegen tot dusver zo'n twintig honden doodgegaan. Volgens hun eigenaren waren de dieren kerngezond, totdat ze opeens bloederige diarree kregen en gingen braken. Het onderzoek naar de oorzaak is in volle gang. Op dit moment is het nog niet duidelijk of het om een besmettelijke ziekte gaat.

Negatief reisadvies!

De Noorse Kennel Club adviseert haar leden om alle evenementen met honden te annuleren. De Noorse autoriteiten raden eigenaren aan om uit voorzorg het contact met andere honden te beperken en hun hond aan de lijn te houden.

De Noorse overheid heeft inmiddels alle activiteiten met honden in het land af laten gelasten. Te denken valt aan hondenshows of drijfjachten met honden. Gaat u binnenkort naar Noorwegen en neemt u uw hond mee? Hou dan goed de ontwikkelingen in Noorwegen in de gaten en overweeg uw dier eventueel in Nederland te laten.

Afbeeldingsresultaat voor licg

bron: licg